torstai 11. helmikuuta 2016

UMK on täällä taas



Uuden musiikin kilpailu sai viidennen tuotantokautensa. Onnistunee vain Suomen Yleisradiossa, että ohjelma, jonka katsojaluvut laskevat kuin lehmän häntä, saa porskuttaa eteenpäin entisellään saman tuottajan luotsaamana? Edelliselle neljännelle tuotantokaudelle tehdyt "uudistukset" (lue: Ohjelma muutettiin täysin vanhojen euroviisukarsintojen kaltaiseksi) olivat kyllä viisufaneille mieleen ja tänä vuonna 2016 mennään tismalleen samalla kaavalla. Ehkä ne katsojatkin sieltä pikkuhiljaa löytävät ohjelman? Euroviisufanithan ovat katsoneet Uuden musiikin kilpailua koko ajan, vaikka tuottaja toivoikin tämän "oudon camp-lahkon" katoavan kuin pieru Saharaan vuonna 2012 uutta uljasta euroviisuyhteyksiä välttelevää UMK:ta lanseeratessaan. Tämän vuotisen UMK:n ensimmäistä alkukarsintaa viime lauantaina katsoi 375 000 henkilöä ja se oli YLE TV 2:n toiseksi katsotuin ohjelma heti Naisten ampumahiihdon maailmancupin pikamatkan jälkeen. Parannusta on siis tapahtunut, kun aiemmin UMK-lähetykset pääsivät harvoin edes koko katsotuimpien ohjelmien listalle.


Olen bloggauksineni vähän jälkijunassa, sillä allaolevat UMK-arviot kirjoitin Facebook-sivulleni muistiinpanoon ennen kuin yhtäkään alkukarsintaa oli vielä käyty. Nyt kun uusi euroviisukausi on kuitenkin polkaistu käyntiin, täytyy tähänkin blogiin saada jotain elämää. Tässä siis uusintana mietteeni tämän vuotisista UMK-kilpailijoista ennustuksineen. Ensimmäisessä alkukarsinnassa ennustukset menivät kuitenkin onneksi täydellisesti metsään, mutta puolustuksekseni on todettava että en niitä kirjoittaessa ollut nähnyt ainuttakaan live-esitystä. Ensimmäisessä erässä Herranen, ClemSO ja Pää-äijät epäonnistuivat vedoissaan omilla tavoillaan täysin, ja Stella Christine puolestaan onnistui täydellisesti. Vain Saara Aalto ja Eini olivat omalla tasollaan.


1. Alkukarsinta 6.2.2016

1. Saara Aalto: No fear
(säv. & san. Saara Aalto)
Edellisen euroviisuyrityksen (2011) aikainen hellantelttu-Saara on löytänyt naiseutensa ja seksikkyytensä naisrakkauden kautta. Enää ei pieru haise nenään ja asutkin ovat Saaran vartalolle sopivan paljastavia. Lantiokin liikkuu ja säärten lisäksi näkyy reittiä, rintaa ja vatsaakin. Kohta varmaan kaikki? Vain kuunneltuna "No fear" kuulosti vähän ärsyttävältä ininältä, mutta video ja mahtava koreografia saa kappaleen ihan uusiin sfääreihin. Mukavaa, että Saara ei tee enää vain balladeja ja taustalla on vähän poljentoakin. Päivällä vielä suunnittelin lyttääväni YLE:n ilmeiset suunnitelmat Saaran puffaamisesta Suomen euroviisuedustajaksi, mutta enää en pistäisikään sitä pahakseni. Siitä vaan, Saara!
9/10

2. Mikko Herranen: Evil tone
(säv. & san. Mikko Herranen)
The voice of Finland-kisan ekalta kaudelta tuttu sokea rokkari on videon perusteella saanut ajokortin. No pärjännee limusiinikuskina siinä missä keskiverto suomalainen taksiautoilija. Herranenhan teki yhden vähäiselle huomiolle jääneen pitkäsoitonkin silloin Voicen jälkeen. Sittemmin ei hänestä ole pahemmin kuultu. No mikäs sen sopivampi formaatti kertoa "Hei olen elossa" olisikaan kuin UMK tai mikä tahansa muu eurooppalainen viisukarsinta. Iloinen yllätys, että biisi ei ole revittelevää rokkia, vaan ihan pehmeä softrock-balladi. Mikko laulaa kivasti, mutta ei tarjoa mitään uutta auringon alle. Mennee jatkoon sympatia-, rock- ja näkövammakortti-äänillä.
7/10

3. Stella Christine: Ain't got time for boys
(säv. & san. Stella Christine)
Stella Christine on uusi tuttavuus ja veikkaan, että melko pikaiseksi sellaiseksi jääkin. Biisi on tyhmä muka-sensuelli fiilistely. Sinänsä toteutukseltaan lajissaan laadukkaasti toteutettu, mutta minä kaadan kuppiini eri merkkistä teetä.
4/10

4. Eini: Draamaa
(säv. & san. Janne Rintala)
Eini taitaa olla vähän sellainen "camp-acca". Videolla auto menee rikki ja täti rämpii paljettimekossa metsän läpi lihaksikkaiden mekaanikkojen miehittämään korjaamoon. Lopun ilmaan kohotetussa jakoavaimessa lienee symboliikkaa, joka ei ihan peruskoulu-psykologian opiskelleelle avaudukaan. Biisi on taattua uuden aallon Eini-discoa. Jokaisen maan viisukarsinnassa pitäisi olla kiintiöpaikka 1970-luvulla uransa aloittaneelle discokuningattarelle!
9/10

5. ClemSO: Thief
(säv. Clement Ogundipe/Gideon Aiyegunie san. Clement Ogundipe)
ClemSO on kotoisin Nigeriasta ja tausta kuuluu muhevasti kappaleessakin. Kaverin esiintyminen videolla on vähän tuskaisen näköistä, joten nautin kappaleen mukaansatempaavasta tunnelmasta mieluummin vain kuunneltuna. En toivo ClemSO UMK-voittoa, mutta vaikka sellainen kohdalle osuisi, niin ei ainakaan tarttis "hävetä".
8/10

6. Pää-äijät: Shamppanjataivas
(säv. & san. Julmari, Jaba, Jimi, Heku, Samu)
Tällaisia "köyhän miehen Teflon Brotherseja" on - tiedoksenne vaan - mukana kaikkien muidenkin Skandinavian maiden euroviisukarsinnoissa. Ei tartte aloittaa sen "Vain Suomessa"-virren veisuuta. Kyllähän karsintaan yksi tällainen reipaspoljentoinen hassuttelu mahtuu, kunhan vain järjestävä taho huolehtii paikalle jonkun raadin joka varmistaa voittomahdollisuuksien torpedoinnin.
7/10

Ensimmäisestä alkukarsinnasta finaaliin:
TOIVE: Saara, Eini, ClemSO
VEIKKAUS: Saara, Herranen, Pää-äijät

2. Alkukarsinta 13.2.2016

1. Attention 2: Ready for the show
(säv. Henna Helasvuo/Lasse Turunen san. Lasse Turunen)
UMK-nettisivujen haastiksessa 15-vuotiaat kaksostytöt Anni ja Nina toteavat: "Meillä on aina ollut Euroviisut-unelma, siitä lähtien kun ollaan oltu nuoria. Nyt pystyttiin hakemaan mukaan, niin haettin!" Vai sillä tavalla. Mikä siinä on, että Suomessa 15-vuotiaat kaksostytöt eivät muistuta Graafin siskoksia, vaan naapurin Ellin pyöreäpäisempää versiota. Karisma ei suoranaisesti tihku ruudun läpi videota katsottaessa, mutta onneksi siihen on lisätty värikkäitä efektejä vähän viime vuotisen Pihka & Myrsky -videon tapaan. Ja kas, biisin takaakin löytyy Pihka & Myrsky bändin keulamies Lasse Turunen. Biisissä on hauska discopop-perusvire, mutta viimeinen silaus jää puuttumaan.
8/10

2. Cristal Snow: Love is blind
(säv. & san. Cristal Snow/Jimi Constantine/Samuel Kovanko)
Cristal Snow on ladannut kovat piippuun. Biisissä on euroviisumaista mahtipontisuutta ja melodisuutta ja kuoroa ja vähän kaikkea. Homoeroottinen videokin on hyvin ammattitaitoisesti toteutettu. Heikoin lenkki taitaa olla vain Cristal itse. Tuntuu jo, että studioversiossakin Cristalin ääni kulkee äärirajoilla, joten odotan live-vetoa vähän epäröivin fiiliksin. Toivon yllättyväni positiivisesti. Pakettihan on niinku kasassa.
8/10

3. Annica Milan & Kimmo Blom: Good enough
(säv. & san. Michael James Down/Primoz Poglajen/Jonas Gladnikoff/Matthew Ker)
Kimmo Blom on näitä musiikin sekatyöläisiä, joista ei koskaan-milloinkaan-never-ever-niemals tule suurta tähtiä taidoistaan huolimatta. Tällä kertaa hän sentään ottaa osaa UMK:hon ihan reilusti omana itsenään, duettokaverinaan tyttöystävänsä Annica - hänkin tuttu TVOF-ohjelmasta. Kappale on tehtailtu ties missä ja tiimi onkin saanut ainoana mukaan tähän UMK-kierrokseen kaksi tekelettään. Tämä on tällaista teollistettua balladihuttua, jossa Kimmo laulaa kuulijat suohon vittumainen ilme naamallaan ja kuulijakunta on 3 minuuttia taidoista sokaistuneena ihastuksesta soikeina ja kenties äänestää hänet finaaliin vain unohtaakseen saman tien hänen olemassaolonsa.
6/10

4. Rafaela Truda: Rise up
(säv. Kalle Mäkipelto/Olli-Matti Kalliosaari/Rafaela Truda san. Olli-Matti Kalliosaari/Rafaela Truda)
Rafaela on eksoottinen uusi tuttavuus. Uusi tietenkin, onhan kyseessä Uuden Musiikin Kilpailu. Nappisilmät ja tummat suortuvat periytyvät Makedoniasta, vaikka typykkä on viettänyt Suomessa lähes koko ikänsä. Letkeä biisi on kiva lisä tähän väliin, mutta eipä juuri muuta.
7/10

5. Ylona: Blazing fire   
(säv. Tero Kaikkonen/Jaakko Salovaara san. Tero Kaikkonen/Ylona)
Liekö biisin takaa löytyvä Tero Kaikkonen se Raptori-Kaikkonen? Mene ja tiedä, mutta Jaakko Salovaara on ainakin Jaakko Salovaara. Ylona laulaa hyvin ja näyttää videollakin edustavalta. Mikäs siinä, vaikka laitettais tämmönen paketti vaihteeksi Tukholmaan?
9/10

6. Mikael Saari: On it goes
(säv. & san. Mikael Saari)
Mikael Saaren hienoutta en ymmärtänyt hänen edellisellä UMK-yrityksellään, enkä muuten ymmärrä vieläkään. Tämä on - jos mahdollista - vielä heikompi tekele kuin "se aiempi". Tekotaiteellista roskaa, jota ei olisi edes olemassa ilman euroviisuja. Onko tämä nyt sitten YLE:n lempilapsi, kun on laitettu esiintymään tähän muuten koko kisan heikkotasoisimman alkukarsinnan loppuun? Ikäänkuin olisi haluttu varmistaa edes finaalipaikka...
4/10

Toisesta alkukarsinnasta finaaliin:
TOIVE: Attention 2, Cristal, Ylona
VEIKKAUS: Annica & Kimmo, Rafaela, Mikael

3. Alkukarsinta 20.2.2016

1. Lieminen: Pehmeiden arvojen vaalijat
(säv. & san. Lieminen/P. Siitonen)
Täähän on ihan letkeä ja svengaava renksutus ja hassut sanat, mutta mielestäni vähän väärällä foorumilla? Siitosen Pasi alias Stig on ollut mukana kynäilemässä biisiä ja hänelläkin on jo kokemusta väärällä foorumilla olemisesta vuodelta 2012. Melkein kuin viime vuoden Aikuinen, joka sarkastisuudessaan ja synteettisyydessään oli kylläkin enemmän makuuni. En halua uskoa mahdollisuuksiin, mutta kuuntelen mielelläni. 
7/10

2. Tuuli Okkonen: Don't wake me up
(säv. Michael James Down/Primoz Poglajen/Dimitri Stassos/Tuuli Okkonen/Johnny Sanchez/Sara Ljunggren san. Michael James Down/Primoz Poglajen/Tuuli Okkonen)
Taitaa "mitä useampi kokki"-sanonta menettää tässä merkityksessä, sillä vaikka tekijöitä on enemmän kuin euroviisuestradille saa kerrallaan kavuta porukkaa, on kokonaisuudesta muodostunut varsin tasapainoinen ja tyylikäs. Kisan yllättäjä minun tilastossani! Toimii tosin jälleen paremmin vain kuultuna, sillä tätimäinen Okkosen Tuuli vesittää muuten upeasti toteutetun musiikkivideon.
9/10

3. Gusani Brothers: Poom poom
(säv. Irfan san. Gusani Brothers)
Tässä, kuten melkein kaikissa muissakin kisaajissa, pelkään eniten live-esitystä. Ei siinä vielä mitään, että YLE:n kuvaajat heiluvat kuin heinämiehet ja ohjaaja kuvauttaa aina väärää paikkaa, mutta kun artistitkaan eivät ole mitään travoltoja. Vaikka nämä pojat ovatkin Kroatiasta, lienee kymmenen vuotta Suomessa jäädyttänyt heidän lantionsa ja hyydyttänyt hymynsä. Videolla kelpuuttavat discossakin vierelleen ihan tavallisia härmäläisiä pallinaamoja, vaikka poikain nykyisessä kotikunnassa Turussa pitäisi kuuleman mukaan olla Suomen upeimmat kaunottaret? Biisissä on potkua ja kertsissä menoa ja tarttumapintaa! Tämän tahdissa pistetään euvoviisudiscossa jalalla koreasti - siis levyversion.
9/10

4. Barbe-Q-Barbies: Let me out
(säv. Janne Saksa san. Niki Westerback/Tracy Lipp)
Sitten poikapopin jälkeen tyttörockia. Kappaletta sanoittamassa mukanaollut Tracy Lipp on ainoa, joka tässä kisassa kohottaa kaikkien aikojen euroviisukarsintojen tekijä-pistetilastossa asemiaan. Naarasrock on aina ollut enemmän makuuni kuin urosten vastaava. Biisissä a-osa on minusta tehokkaampi, kuin kertsi. Ihan tasokas paketti.
8/10

5. Pietarin spektaakkeli: Liian kuuma
(säv. Pietari Kiviharju/Antti Hynninen san. Pietari Kiviharju)
Mitä tästä nyt sitten sanoisi. Tällaista vähän fiftari-tyyppistä menoa, ainakin jos videon kera tästä "nautiskelee". Läskibasso, bändin poikien asut ja naikkosen saumasukat viittavaat siihen suuntaan. Biisi toki toimii muillakin tasoilla, paitsi ei minulla. Vähän kylmäksi jättävä renksutus, tämä "Liian kuuma".
6/10

6. Sandhja: Sing it away
(säv. Sandhja/Milos Rosas/Heikki Korhonen/Petri Matara/Markus Savijoki san. Sandhja/Petri Matara/Milos Rosas/Markus Savijoki)
Upeaääninen Sandhjahan on tehnyt peräti oman pitkäsoiton ennen UMK:ta. Biisi rullaa ammattimaisesti eteenpäin ja kertosäkeessä torventapaisineen on pirskahtelevuutta. Jotain 1980-lukuakin pilkahtelee jostain välistä? En pistäisi pahakseni, vaikka Suomi lähettäisi tämänkin.
9/10

Kolmannesta alkukarsinnasta finaaliin:
TOIVE: Tuuli, Gusani, Sandhja
VEIKKAUS: Tuuli, B-Q-B, Sandhja