perjantai 8. tammikuuta 2010

Suomi 2010: 1. alkukarsinnan kenraaliharjoitus kuvasatoa


Pentti Hietanen


Boys of the Band (BOB)


Bääbs


Nina Lassander


Amadeus

Suomi 2010: 1. alkukarsinnan kenraaliharjoitus

AMADEUS

Amadeus on pukeutunut mustiin suoriin housuihin, mustaan paitaan ja ruskeaan silkkikauluksiseen smokkitakkiin. Hänen taustallaan nähdään aluksi kolme tanssijaa mustissa, tiukoissa asuissaan. Lavan takana korokkeella viulua soittaa Amadeuksen sisar Miritsa pitkässä iltapuvussaan ja kappaleen edetessä estradille saapuu vielä toinen Amadeuksen siskoista, Gilda, joka liittyy neljänneksi jäseneksi tanssiryhmään. Tanssi on ”ilevainiomaista” voimistelua. Taustalaulajia ei Amadeuksella ole, mutta hän ei sellaisia vahvan livelaulunsa taakse oikeastaan edes kaipaa. Lavaliikehdintä ei Amadeuksella ole ihan niin tönkköä, kuin pelkäsin, mutta kamerat ovat vähän hakusessa. Vakuuttava esitys joka tapauksessa: ennen kaikkea laulullisesti.

NINA LASSANDER

Lassanderin ryhmä on satsannut selkeästi eniten stailaukseen. Nina ja kolme taustanaistaan ovat pukeutuneet rokokoo-henkisiin leninkeihin ja kampaukset ovat samalta aikakaudelta. Yksi naisista istuu pianon takana. Lavalla on myös nuorta keikariherraa mustissa puvuissaan. Neljällä Ninan taustalla liikkuvalla laulaja-tanssijalla on kaikilla päivänvarjot, jotka ovat oleellinen osa koreografiaa. Nina laulaa livenä hyvin ja tylsähkönä pitämäni kappale herää uuteen kukoistukseen upean lavaylöspanon ja mutkikkaan koreografian myötä.

BÄÄBS

Bääbs vaihtoi mekkoa lehdistötilaisuuden punaisesta hopeiseen ”discopalloon”. Lavalla Päivin seurana on yksi mies- ja yksi naistaustalaulaja sekä burleskitanssija vaaleanpunaisine viuhkoineen. Livelaulu on Bääbsin heikoin lenkki ja koko esitys voi kaatua sen mukana, kun kisassa on periaatteessa kolme samalta viivalta lähtevää kilpailijaa (Lassander, Bääbs & BOB). Muuten esitys on ihan mielekästä seurattavaa ja Bääbs on hyvä, vapautunut esiintyjä.

BOB (Boys of the Band)

Boys of the Bandin vahvuus on puolestaan taitava laulusolisti. Lavalle, tylsähköä perusrockbiisiä, elävöittämään on roudattu kaksi suurta BOB-lippua, jotka saapuvat estradille kahden viehättävän taustalaulajattaren kantamina. Toinen lipuista liehuu välisoiton aikana laulusolistin käsissä, lordimaisen tähtisateen suihkutessa kitaran päästä. BOB:in esitys on illan ainoa, jossa muutenkin nähdään pyrotekniikkaa. Pyrot eivät vain taida riittää finaalipaikkaan ellei rokkiväki intoudu tätä tipattoman tammikuunsa aikana äänestelemään. Bändin asustus on katu-uskottavaa denimiä, mutta taustatytöillä on yllään hauskat sirkustirehtöörien vetimet.

PENTTI HIETANEN

Pentti aloittaa laulunsa lavan takaa korokkeelta, josta hän lähtee kulkemaan pitkässä samettitakissaan pitkin poikin estradia vieraillen jokaisen taustalaulajattarensa luona. Ensimmäinen heistä riutuu lavalla oikein pitkin pituuttaan. Lopuksi koko esiintyjäkuusikko kokoontuu lavan eteen kappaleen suureen finaaliin. Laulu sujuu odotetun upeasti, mutta myös taustaryhmän harmoniat osuvat nappiin. Harmi, ettei sävelmä ole piirun verran parempi.

YLEISTÄ

Yleisesti ottaen karsintalähetykset ovat uudistuneet niin hyvässä kuin pahassakin. Jaanaa ja Peltsiä ei nähdä Tohlopin studioyleisön edessä lainkaan, vaan juonnot suoritetaan artistilämpiöstä. Positiivista on, ettei Jaana enää luettele äänestysnumeroita ja muita litanioita. Postikortit hoitaa Tarja Kulho humoristiseen tyyliinsä esiintyjien vanhoista valokuvista vitsejä vääntäen. Lisätäytteeksi esitysten väliin on tuotu hauskoja paloja viisuhistoriasta, kuten esimerkiksi ”TOP-5-viisumokat”. Myös muuta huumoria on väliaikanumeroksi laitettu, kun Jaana ja Peltsi ottavat yhteyden ”Norjaan”. Kaikki vitsit eivät vain ole ihan kamalan hauskoja. Muuta varsinaista väliaikanumeroa ei ole, vaan lopputuloksien kimppuun päästään suht’ sujuvasti. Kokonaisuutena uudistusten keskiarvo kääntyy mielestäni positiivisen puolelle. Musiikit ja grafiikat ovat etenkin kivoja ja pinkkiä väriä on ruudulla riittävästi.

Suomi 2010: 1. alkukarsinnan esiintyjät

AMADEUS
Miritsa Lundberg - laulu
Gilda Lundberg - tanssi
Minna Karttunen - tanssi
Kia Lund - tanssi
Anne Pihlström - tanssi

NINA LASSANDER
Christine Sten - taustalaulu, piano
Jukka Nylund - taustalaulu, tanssi
Eeva Vilkkumaa - taustalaulu, tanssi
Katri Liikola - taustalaulu, tanssi
Markku Haussila - taustalaulu, tanssi

BÄÄBS
Heidi Horila - taustalaulu
Juho Eerola - taustalaulu
Mimi de Froufrou - burleskitaiteilija

BOYS OF THE BAND
Kimmo Blom - laulu
Pekka Rautio - kitara, taustalaulu
Janne Antikainen - basso, taustalaulu
Teijo Jämsä - rummut
Anfisa Proskuryakova - taustalaulu
Sini Koskelainen - taustalaulu

PENTTI HIETANEN
Heini Kivimäki-Hietanen - taustalaulu
Iina Hietanen - taustalaulu
Katja Aakkula - taustalaulu
Eeppi Ursin - taustalaulu
Hanna-Maria Helenius - taustalaulu

Suomi 2010: 1. alkukarsinta 8.1.2010

Kuvia Suomen 1. alkukarsinnan lehdistötilaisuudesta:


Kolmion muotoinen esiintymislava (roskat poistettaneen ennen suoraa lähetystä)



BOB (Boys of the Band)



Bääbs



Pentti Hietanen taustaryhmineen



Janne Hyöty, Nina Lassander & Paul Oxley




Amadeus

perjantai 4. joulukuuta 2009

Suomen karsinta 2010 - 3. alkukarsinta

Maanantaina 30.11.2009 julkistettiin Suomen euroviisukarsinnan semifinalistikappaleet. Tässä mielipiteeni kolmannen alkukarsinnan osanottajista.

Esittelyt artisteista löytyy aikaisemmista blogimerkinnöistä, joten tässä keskitytään vain kappaleisiin. Kappaleet voi kuunnella YLE:n euroviisusivuilla osoitteessa www.yle.fi/eurovision

3. Alkukarsinta 22.1.2009 klo 21:00

Maria Lund: Sydän ymmärtää
säv. Valtteri Tynkkynen
san. Maria Lund / Heikki Salo
sov. Valtteri Tynkkynen / Vesa Hyrskykari / Hannu Sormunen

Maria Lund on varmasti mediaseksikkäiltä arvoiltaan yksi varteenotettavimmista ehdokkaista, mutta musiikki on kyllä jäänyt kaiken muun eurotanssi- ja parisuhdehapatuksen varjoon - etenkin, kun Marian aikaisempi tuotanto koostuu suurimmaksi osaksi coverkappaleista. Vähän coverkappaleelta kuulostaa tämä uusikin laulu: sen verran tutuista elementeistä se on rakennettu. En tiedä miksi, mutta teoksen sanoituspuoli on minusta äärimmäisen vastenmielinen kaikessa asenteellisuudessaan. Laulupuolikaan ei hienoisessa kimittävyydessään miellytä korvaa, mutta eiköhän Maria finaaliin mene heittämällä. Toivon mukaan ei sentään Osloon asti.

Osmo Ikonen: Heaven Or Hell
säv. Osmo Ikonen
san. Osmo Ikonen
sov. Osmo Ikonen

Osmo Ikonen tuntuu vähän sellaiselta YLE:n hätävararatkaisulta. Hän kun menestyi niin mukavasti ja osoittautui muutenkin niin mukavaksi, viime vuonna Signmarkin aisaparina. Osmon taitoja ei käy kiistäminen, sillä kaikkea löytyy: laulutaitoa, lavakarismaa, näköä ja kenties kokoakin. Sävellystaidot ovat kyllä mielestäni vähän puutteelliset ja ainakaan meikäläiseen ei tällaiset rennon letkeästi toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos rullaavat jammailut iske. Pluspisteitä kuitenkin kansainväliseltä kuulostavasta sovituksesta ja kun esitys tulee melko varmaan olemaan taidokas, niin en pidä finaalipaikkaa lainkaan mahdottomana. Sen sijaan ilman Kuurojen liiton ääniä ei varmaan Osloon ole asiaa.

Kuunkuiskaajat: Työlki ellää
säv. Timo Kiiskinen
san. Timo Kiiskinen
sov. Susan Aho, Johanna Virtanen, Tom Nyman, Jetro Vainio

Tämä oli yksi suurimmista pettymyksistä. Odotin jotain eteerisen kaunista kuunkuiskailua, mutta sieltä tulikin 2000-luvulle päivitetty "Jätkän humppa". Murresanoitukset ovat myös aina olleet kauhistus korvilleni. Kuunkuiskaajien tytöt ovat aurinkoisia ja ihania, mutta en parhaalla tahdollanikaan pysty pitämään tästä laulusta. Siksi en myöskään toivo finaalipaikkaa, enkä oikeastaan edes pelkää että sellainen tälle irtoaisi.

Linn: Fatal Moment
säv. Sebastian Holmgård
san. Sebastian Holmgård / Linn Nygård
sov. Sebastian Holmgård

Harmi, että MGP:ssä upealla schlagerillaan ihastuttanut Linn on parissa vuodessa aikuistunut tylsän aikuisrokin esittäjäksi. Lasten viisuissa Linn kyllä osoitti, että on syntynyt estradeille ja parin vuoden kokemus siihen päälle ei varmasti ainakaan pahenna asemia. Suomenruotsalaiset ovat myös ennenkin yllättäneet äänillään, joten Maria Lund ja Eläkeläiset voivat saada tästä seuraa finaaliin, jollei Osmo Ikonen pistä tarpeeksi kampoihin.

Eläkeläiset: Hulluna humpasta
säv. Kristian Voutilainen / Onni Waris
san. Onni Waris
sov. Eläkeläiset / Ensio Hienonen

Voihan protesti! Eläkeläiset eivät kyllä yllättäneet millään osa-alueella, paitsi ehkä väliosan soolon kohdalla. Muuten kyllä kaikki osasivat varmaan aavistaa, mitä tuleman pitää. Kenties vähän jo tapailla kertosäettäkin mielessään. Kyllähän viisuihin aina humppaa mahtuu, mutta soisin kappaleen olevan kunnolla äänitetty, miksattu, tuotettu ja esittäjien en soisi tuoksuvan pinttyneelle hielle ja oluelle, enkä näyttävän noin epäsiisteille. Uskon ja luotan edelleen Suomen kansan syvien rivien korrektiuteen ja siihen, että edes se kuuluisa "Pihtiputaan mummomafia" häpeää Eläkeläisten karsintaesitystä niin paljon ettei finaalissa voittoa tulekaan. Loppujen lopuksi Eläkeläiset on kuitenkin pienen sisäpiirin vitsi jopa täällä Suomessa! Sanokaa minun sanoneen, että tämä ei voita (ja jos voittaa, niin älkää puhuko mitään).

Varmat finalistit: Maria Lund ja Eläkeläiset
Kolmas finaalipaikka: Osmo Ikonen tai Linn
Ulkona: Kuunkuiskaajat

torstai 3. joulukuuta 2009

Suomen karsinta 2010 - 2. alkukarsinta

Maanantaina 30.11.2009 julkistettiin Suomen euroviisukarsinnan semifinalistikappaleet. Tässä mielipiteeni toisen alkukarsinnan osanottajista.

Esittelyt artisteista löytyy aikaisemmista blogimerkinnöistä, joten tässä keskitytään vain kappaleisiin. Kappaleet voi kuunnella YLE:n euroviisusivuilla osoitteessa www.yle.fi/eurovision

2. Alkukarsinta 15.1.2009 klo 21:00

Monday: Play
säv. Tuomas ”Gary” Keskinen
san. Tuomas ”Gary” Keskinen / Salla Lehtinen
sov. Monday / Jyrki Tuovinen

Monday saa taipaleelleen varmasti samanlaista näkyvyyttä, kuin Passionworks viime kevään Suomen karsinnassa. Sitä en tiedä oliko euroviisujen tuomasta näkyvyydestä sanottavaa hyötyä? Muutenkin Monday jotenkin rinnastuu Passionworksiin, vaikka tästä tuskin samanlaista fanihypetystä tuleekaan ja vaikka itse asiassa bändien musiikki ei niin samankaltaista olekaan. Minut Mondayn euroviisukappale yllätti ihan positiivisesti tarttuvalla kertosäkeellään. Lisäksi popahtava ote oli yllätys, kun odotin jotain aavistuksen raskaampaa. Tässä alkukarsinnassa Monday on kuitenkin aika tasavahvassa seurassa, joten finaaliin yltäminen vaatii työtä.

Antti Kleemola: Sun puolella
säv. Antti Kleemola
san. Antti Kleemola / Mikko Karjalainen
sov. Sami Sallinen

Antti Kleemolaa olen pitänyt jokseenkin värittömänä hahmona, vaikka taitava muusikko ja kokenut lauluntekijä onkin. Kilpailu oli kuitenkin äärimmäisen positiivinen yllätys, vaikka mitään maailmoja se ei innovatiivisuudellaan mullistakaan. Kyseessä on tasaisen varma, rauhallisen vahva ja surumielisen kaunis teos, jonka luulisi uppoavan suomalaiseen sielunmaisemaan. Antin lauluäänikin muistuttaa yllättävänkin paljon listasuosikki Juha Tapion ääntä. Lavakarisma ratkaisee irtoaako suora finaalipaikka. Suuriin fanijoukkoihin en luottaisi, sillä en ennen tätä kappaletta ollut kuullut yhtäkään Antin levytystä vaikka mies on kuitenkin julkaissut kaksi albumia nimekkäälle levymerkille.

Heli Kajo: Annankadun kulmassa
säv. Heli Kajo
san. Heli Kajo
sov. Panu Aaltio, Kuisma Eskola

Heli Kajo on yksi näiden karsintojen yllättäjistä. Pelkkää nimilistaa tarkastellessa Helistä tuli fanipiireissä melkein sisäpiirin vitsi, jossa hänen jatkopaikkaansa pidettiin kaikkein epätodennäköisimpänä. Mutta kappale osoitti epäilyt aiheettomiksi ja kappale nousi nopeasti yhdeksi puhutuimmista. Kekseliäs sanoitus viehättää monia, samoin kuin kappale kepeydessään. Kenties Heli saa tämän myötä uralleen nostetta ja sen kaivatun levytyssopimuksen. Ehkä kappale saa myös puhelinäänestäjät taakseen ja pääsee siten finaaliin, tai sitten YLE käyttää nosto-oikeuttaan toistamiseen ja nostaa neidon finaaliin jokerina.

Sister Twister: Love At The First Sight
säv. Elin Blom / Jonas Olsson
san. Elin Blom
sov. Elin Blom

MGP-edustuksestaan tuttu Sister Twister nosti itsensä aikuisten sarjaan avoimen sävellyskisan kautta. "Hauska" yhteensattuma, että kaksi samana vuonna MGP:ssä kisannutta kilpailijaa pääsi läpi kolmen avoimen kisan kautta valikoituneen semifinalistin joukkoon. Ehkä länsirannikolla seurattiin nettikisaa tarkemmin ja äänestettiin aktiivisemmin. Ehkä samat äänestäjät aktivoituvat myös semifinaalissa ja tekstaavat Sister Twisterin finaaliin? Saavat ainakin äänestää paljon enemmän, sillä finaalipaikat ovat tässä alkukarsinnassa kortilla.

Veeti Kallio: Kerro mulle rakkaudesta
säv. Veeti Kallio
san. Veeti Kallio, Pekka Ruuska
sov. Okko Laru

Suomalaisnaisten suosikki-"äijä" Veeti Kallion luulisi saavuttavan finaalipaikan pelkällä olemuksellaan, mutta ei tämä kappalekaan pahimmasta päästä ole. Mukavaan perusiskelmään on lisätty hieman säröjä ja siihen päälle Veeti raastavaa tulkintaa. Saattaa vedota laajemminkin, mutta vaikka finaalipaikkaan uskonkin - koko kisan voittoon en. Ei taida voittajaa muutenkaan löytyä tästä kakkossemistä?

Varma finalisti: Veeti Kallio
Toisesta ja kolmannesta paikasta kisaavat kaikki muut tasavahvoina!

keskiviikko 2. joulukuuta 2009

Suomen karsinta 2010 - 1. alkukarsinta

Maanantaina 30.11.2009 julkistettiin Suomen euroviisukarsinnan semifinalistikappaleet. Tässä mielipiteeni ensimmäisen alkukarsinnan osanottajista.

Esittelyt artisteista löytyy aikaisemmista blogimerkinnöistä, joten tässä keskitytään vain kappaleisiin. Kappaleet voi kuunnella YLE:n euroviisusivuilla osoitteessa www.yle.fi/eurovision

1. Alkukarsinta 8.1.2010 klo 21:00

Amadeus: Anastacia
säv. Risto Asikainen
san. Ilkka Vainio / Risto Asikainen
sov. Risto Asikainen / Arttu Volanto

Vastoin ennakkotietoja tangokuningas Amadeus Lundberg esittää kappaleensa suomen kielellä. Kenties kieli vaihtuu englanniksi vasta, jos edustusmatka Osloon varmistuu? Nylon Beatin, Popstars-yhtyeiden ja monen muun taustalla vaikuttanut Risto Asikainen on säveltänyt yllättävänkin tehokkaan lattarirytmisen kappaleen. Asikaisen hittikynä kun on osoittanut viime vuosina tylsymisen merkkejä. "Anastacia" muistuttaa etenkin tyylillisesti Amadeuksen ensimmäistä singleä "Matador", joten onkohan tammikuussa luvassa kokonainen albumillinen latinorytmejä. Amadeuksen Suomen karsinnan finaalipaikka lienee aika varma, mutta koko karsinnan voitosta hän saa taistella tosissaan. Henkilökohtaisesti soisin kyllä herralle vaikka lipun Osloon!

Nina Lassander: Cider Hill
säv. Janne Hyöty / Paul Oxley
san. Paul Oxley
sov. Janne Hyöty / Paul Oxley

Euroviisuihmisille erittäin tuttu säveltäjä Janne Hyöty ja 1980-luvun kahden hitin ihme Paul Oxley löytyvät suurelle yleisölle tuntemattoman Nina Lassanderin laulun taustalta. Kappale ansaitsee kiitosta hyvästä sovituksesta ja tuotannosta, mutta sävelmä on autuaallisen unohdettava. Balladi kasvaa kyllä loppua kohden, mutta vaatii lukuisia kuuntelukertoja avautuakseen täydellisesti - mikä ei ole hyvälle euroviisulle osuva määritelmä.

Bääbs: You Don’t Know Tomorrow
säv. Riku Kärkkäinen / Tommi Forsström
san. Riku Kärkkäinen
sov. Riku Kärkkäinen / Tommi Forsström / Päivi Kankaro

Päivi "Bääbs" Kankaro pääsi semifinaaleihin siis avoimen sävellyskilvan kautta. Huhutaan, että aktiivinen internet-markkinointi ja Facebook-ryhmä olisivat auttaneet merkittävästi jatkopaikan saavuttamisessa. Kappale on tullut tässä syksyn aikana jo hyvin tutuksi, mutta kovin paljon en siitä edelleenkään voi sanoa pitäväni. Sävelmä on jokseenkin monotoninen. Bääbs on persoonana hauska ja värikäs ja tullut tutuiksi jo viisufanienkin kanssa. Huhut kertovat myös, että semifinaaliesityksessä nähtäisiin tämän vuoden Saksan edustusesityksen tavoin burleski-tanssija? Jos "seksi myy", niin Bääbs saattaa olla tämän ensimmäisen erän kolmas finalisti?

Boys of the Band (BOB): America (I Think I Love You)
säv. BOB
san. Kimmo Blom
sov. BOB

BOB:in pojat paahtavat täysillä melkoisen renkutuksen. Pari kuuntelukertaa parantaa hieman kappaleen asemia, mutta liiasta omaperäisyydestä ei tätä rallia pääse syyttämään. Mistä lie sitten Amerikka-aiheen euroviisuihin keksineet, mutta lisäpisteitä en anna ainakaan sanoituksesta. Jos esityskin on arvelujeni kaltainen, eli perinteinen bändiesiintyminen, en jaksa uskoa finaalipaikkaan.

Pentti Hietanen: Il mondo è quì
säv. Lasse Heikkilä
san. Petri Kaivanto / Stefano De Sando
sov. Jarkko Kiiski

Itselläni oli henkilökohtaisesti suurimmat odotukset Pentti Hietasen suhteen, sillä pidän häntä yhtenä Suomen parhaista kevyen musiikin laulajista. Kappale on kuitenkin hienoinen pettymys. Vaikka Pentti laulaa hienosti, sävelmässä ei ole tarttumapintaa. Loppua kohden sovitus kasvaa kivasti ja laulettavaa tulee lisää, mutta kunnon melodian puuttumista se ei korvaa. Soitanta kuulostaa yllättävänkin heppoiselta ja kotikutoiselta tämän tason teokseen. Toivottavasti sitä vielä parannellaan. Sanoitus on italiaksi ja en tiedä oliko se sittenkään hyvä ratkaisu? Ainakin se myös osaltaan himmentää tarttumapintoja.

Varmat finalistit: Amadeus ja Pentti Hietanen
Kolmas finalisti: Nina Lassander tai Bääbs
Ulkona: Boys of the Band