tiistai 26. marraskuuta 2013
Cheekin päivä
Maanantai 25.11.2013 voidaan rekisteröidä aikakirjoihin päivänä, jolloin suomalaisen populaarimusiikin historia muuttui. Kaikki tätä hetkeä ennen tapahtunut voidaan unohtaa, sillä menestyksen mittaamisvälineitä myöten jokaiseen suomalaisen populaarimusiikin yksityiskohtaan on asetettu uudet standardit. Vielä sunnuntaihin asti löytyi jotain vertailupohjaa, mutta nyt ne ovat kuihtuneet käyttökelvottomiksi. Julistankin 25. Päivän marraskuuta Cheekin päiväksi. Päivästä voisi tehdä myös liputuspäivän ja yleisen palkallisen vapaapäivän, jos moiset teennäiset huomionosoituksentapaiset konstit eivät olisi liian kansanomaisia Cheekin arvolle.
Suomen suurimman päivälehden Helsingin Sanomien kolumnissakin nauretaan Dannyn tai Dingon säälittäville muinaisille räpellyksille 1970- ja 1980-luvuilla. Vuonna 2013 ei heistä voi enää puhua samana päivänäkään - ei ainakaan Cheekin päivänä. Tästä päivästä lähtien suosion määrän ainoa luotettava mittari on Olympiastadionin täyttäminen reilussa tunnissa. Koko maailmastakaan ei löydy muita yhtä suosittuja artisteja tai yhtyeitä, kuin Cheek. No ehkä Bruce Springsteen tai U2 voidaan mainita sivulauseissa?
Sekä Dingon että Cheekin albumit ovat nekin parhaimmillaan myyneet tuplaplatinaa. Tosin ei ehkä Cheekin päivänä kannata ottaa puheeksi sitä, että vuonna 1985 tuplaplatinaa saadakseen levyn piti myydä yli 100.000 kappaletta (Dingon "Kerjäläisten valtakunta" myi yli 190.000) ja vuonna 2013 tuplaplatinan voi käydä pokkaamassa 40.000 levyn myynnistä. Itse asiassa Cheekin kaikki kahdeksan studioalbumia yhteensä eivät ihan yllä Dingon "Kerjäläisten valtakunnan" myyntilukuun, mutta Dingopa ei myynyt Olympiastadionia täyteen.
Iltapäivälehden kolumnistin mukaan vuoden 2014 elokuussa 40.000 "Cheek-fania laulaa kuorossa" hänen hittejään. Voisin väittää, että ne ketkä laulavat, laulavat niiden muiden artistien tulkitsemien kertosäkeiden mukana, jotka ovat vierailleet Cheekin levyillä. Stadionilla ei myöskään ole yhtään vanhempaa, joka olisi tullut paikalle vain lastensa vuoksi ja yhtään keski-ikäistä populaarimusiikista kiinnostunutta henkilöä, joka olisi tullut paikalle vain sen vuoksi että kyseessä on ihan oikeastikin historiallinen tapaus. Mustan pörssin hamstraamat liput menevät nekin tietenkin kaikki kuin kuumille kiville eikä näille hämäräheikeille jää yhtään ylimääräistä pilettiä käteen. Kaikki laulavat!
Helsingin Sanomien asiantunteva kolumnisti toteaa myös koko Cheekin edustaman musiikkigenren eli "suomalaisen kaupallisen popräpin" tai hiphopin olevan kokonaisuudessaan Cheekin komeiden ja treenattujen hartioiden varassa. En tiedä koska ko. kolumnisti on viimeksi avannut radion, mutta kyllä siellä nykyään soitetaan muidenkin henkilöiden, kuin Cheekin, esittämää "suomalaista kaupallista popräppiä". Cheek vain sattui olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan eli Nelonen-kanavan Vain elämää ohjelmassa. Jostain syystä myös Jari Sillanpää, Kaija Koo ja Katri Helena fanit ihastuivat tuohon käytettyjä makuupusseja vieroksuvaan lahtelaistradenomiin. Puumanaisetkin luulevat nykyään, että on trendikästä digata Cheekkiä.
Jos Cheekin päivä jotain tästä ajasta kertoo, on juuri se että Jare Henrik Tiihosen kaltainen lahjoiltaan varsin keskinkertainen, mutta raameiltaan sliipatun komea ja näennäisesti äveriästä elämää elelevä nuori mies nauttii näin poikkeuksellisen suurta ja varauksetonta suosiota. Laman kourissa elävä kansa haluaa unelmia ja jos ei omia ole mahdollista toteuttaa, voi niitä elää idoliensa kautta. Muutenkin koko ajan kapitalisoituvassa, oikeistovetoisessa yhteiskunnassamme ei filosofeille ole idolinpaikkoja jaossa, jos kaulassa ei ole taiteellisesti kietaistua huivia ja nimi ei ole Pekka Himanen. Haluamme Bentleyllä ajavan köyhän miehen James Bondin.
No hyvä joka tapauksessa tietää, että nykyään artistin legendaarisuuden mittari on hänen kykynsä täyttää Olympiastadion. En tiedä yrittikö Olavi Virta edes moista hattutemppua, Dannylla ja Dingollahan Cheek jo pyyhki lattioita. Kirkaa, Pepe Willbergiä, Hectoria ja Pave Maijasta ei lasketa, koska he eivät neljään pekkaankaan saaneet koko stadionia täyteen ja The Beatles legenda Paul McCartneynkin konserttiin jäi lippuja myymättä. Sillähän ei tietenkään ollut mitään tekemistä asian kanssa, että McCartneyn konsertin liput olivat 2-3 kertaa kalliimpia ja että silloin vanhemmat jättivät lapset ja lapsenlapset teinityttöjen hoidettaviksi.
Cheek tekee historiaa, sitä ei käy kiistäminen, mutta ennen kuin pystytetään pronssiveistos Lahden torille, yritetään muistaa että ajat ja saavutusten mittasuhteet muuttuvat. Ehkä vuonna 2023 on jo ihan tavallista, että suomalainen artisti tai yhtye täyttää stadionin. Ruotsissa - jossa aina kaikki muutenkin on ja on aina ollut niin paljon paremmin - ruotsalaisartistit ovat tehneet näin jo ammoisina aikoina. Voisiko olla niin, että Cheek on vain ensimmäinen suomalainen jolle ajatus moisesta on tullut mieleen? Vai olenko minäkin vain kateellinen?
lauantai 18. toukokuuta 2013
ESC 2013: Alkupää - kirous vai siunaus?
Esiintymispaikkaanko tuo Suomen Krista Siegfriedsin euroviisumenestys nyt sitten kaatui? Näinhän tämä alati pessimistinen kansamme on jo päättänyt ja syyllinenkin on jo löytynyt tervassa ja höyhenissä kieriteltäväksi: Ruotsalaiset! Toivottavasti Suomi pesee Ruotsin edes jääkiekossa - tai ei sittenkään, koska kiekkotappion jälkeen he eivät kuulemma katkeruuttaan äänestä Suomea euroviisuissa? Ovat ne pirullista kansaa nuo hannuhanhet. Ehdotan vähintään passintarkastusta Suomen ja Ruotsin rajalle!
No ehkä pullat eivät olekaan niin huonosti kohoamassa, kuin pelkistä numeroista sopisi päätellä. Itse olen sitä mieltä, että alati aurinkoiset naapurimme ovat tehneet Suomelle palveluksen, kun kerran arpaonni meidät viisufinaalin alkupuoliskolle laittoi esiintymään. Ruotsalaistuottajathan ovat siis päättäneet lopullisen esiintymisjärjestyksen ja sen millä sijalla yhdestä kolmeentoista Suomi esiintyy. Numero 4 on huomattavasti parempi kuin esimerkiksi numero 13, joka on jo epäonnen lukukin ja Suomen akuankkamaisen arpaonnen myötä suurin mahdollinen esiintymisnumero.
Ehkä joku tuotantoryhmässä kuitenkin tykkää meistä, kun Kristan räväkän show'n ympärille on kasattu tylsiä tai ainakin erilaisia esityksiä. Kisan avaa helvetistä laulava tekotaiteellinen Ranska, perään tulee Liettuan tasapaksu poprokki ja sen jälkeen Moldovan draamaballadi. Suomen show tulee herättämään katsojat juuri ennen kuin heidän sormensa ehtivät vaihtaa kaukosäätimistä kanavan toiseksi. Suomen jälkeen vaivutaan jälleen tylsyyteen Espanjan rallatuksen ja Belgian tärisevän poikaklopin myötä. Vielä senkin jälkeen on luvassa jotain aivan muuta Viron rakkauslaulun muodossa.
Esiintymislistan loppupäässä on sen sijaan suorastaan ennakkosuosikkien ruuhkarysä ja kaikki eivät tule mahtumaan kärkikolmikkoon. Aina on myös puhelinäänestyksen aikakaudella alkupään esiintymispaikoilta kiilattu kärkisijoille, kerran esiintymisnumerolta 4 jopa voittoon asti. No vuonna 2006 ei mahduttu ihan topteniin, mutta silloin Lordi pyyhkikin eurooppalaismuusikoilla pöytää. Hyvä esitys on aina hyvä esitys ja sellaista tv-katsojat äänestävät!
Puhelinäänestys-aikakauden alkupään esiintyjien menestyjiä:
1998 Kroatia es. 1 sij. 5., Israel es. 8 sij. 1
1999 Kroatia es. 4 sij. 4
2000 Viro es. 4 sij. 4
2001 Ruotsi es. 7 sij. 5
2002 Iso-Britannia es. 2 sij. 3, Espanja es. 5 sij. 7
2003 Turkki es. 4 sij. 1
2004 Serbia-Montenegro es. 5 sij. 2
2005 Malta es. 3 sij. 2, Romania es. 4 sij. 3
2006 Poikkeus vahvistaa säännön ja alkupäästä ei menestyjiä
2007 Valko-Venäjä es. 3 sij. 6
2008 Armenia es. 5 sij. 4
2009 Ranska es. 3 sij. 8, Islanti es. 7 sij. 2
2010 Azerbaidzan es. 1 sij. 5
2011 Bosnia-Hertsegovina es. 2 sij. 6, Tanska es. 3 sij. 5
2012 Albania es. 3 sij. 5, Venäjä es. 6 sij. 2
perjantai 17. toukokuuta 2013
ESC 2013: Finaalia kohti!
Eurovision laulukilpailujen 2013 lauantain finaalissa nähdään ja kuullaan siis 26 esitystä: kymmenen molempien semifinaalin parhaimmaksi äänestettyä sekä kuusi suoraa finalistia. Ne tulevat Euroopan yleisradioliiton suurista rahoittajamaista: Isosta-Britanniasta, Espanjasta, Ranskasta, Saksasta ja Italiasta sekä kilpailun isäntämaasta Ruotsista. Esiintymisjärjestyksessä on arvottu vain isäntämaan esiintymispaikka sekä se esiintyykö maa finaalin alku- vai loppupuoliskolla. Tarkan esiintymisjärjestyksen on päättänyt kilpailun tuottaja.
1. Ranska: Amandine Bourgeois – L'enfer et moi
Finaalin avaa yksi suurista eli Ranska, joka nähdään nyt siis ensimmäistä kertaa Malmön lavalla. Ranska ei ole koskaan päästänyt euroviisufania helpolla, eikä tee niin nytkään. Avauspaikka on toisaalta Ranskalle eduksi. Katsoja katsoo vielä kisaa keskittyneesti ja Ranskan kappale vaatiikin herpaantumatonta otetta. Uskon sijoitukseen sijoilla 11-15
2. Liettua: Andrius Pojavis – Something
Liettuan odotinkin menevän finaaliin ja samoin odotan sen myös sijoittuvan finaalin häntäpäähän miltä esiintymispaikalta tahansa – etenkin tältä. Sijat 21-26.
3. Moldova: Aliona Moon – O mie
Moldovaa ei tuottaja suosinut esiintymispaikkoja jakaessaan. Tämän tyyppisen veret seisauttavan show’n pitäisi päästä säväyttämään kilpailun loppupuolella. Sijat 11-15
4. Suomi: Krista Siegfrids – Marry me
Suomi ei näytä olevan naapurimme suosiossa, kun näin aikaisessa vaiheessa joutuu lavalle, toteavat monet. Mutta minusta meillä on hyvät mahdollisuudet jäädä mieleen kisan alkupuolen ainoana räväyttäjänä, sillä vieruskaverimme ovat tyystin erityyppistä Moldovaa lukuun ottamatta melkoista unilääkettä. Kisan loppuun on taasen pakkautunut sellainen määrä vahvoja ehdokkaita, että ne eivät millään kaikki mahdu kärkiviisikkoon! Sijat 1-5
5. Espanja: El Sueño de Morfeo – Contigo hasta el final
Toinen suuri rahoittajamaa Espanja ei tällä kappaleella kyllä maailmoja mullista, mutta kiitos tuotannolle että laitoitte heidät esiintymään Suomen jälkeen. Sijat 21-26
6. Belgia: Roberto Bellarosa – Love kills
Belgialle jäi petrattavaa semifinaalista – ja reilusti! Uskon, että finaalipaikka urkeni heikkotasoisesta ykkössemistäkin rimaa hipoen ja sijoitus ei nappisuorituksellakaan finaalissa kärkeä kolistele. Sijat 21-26
7. Viro: Birgit – Et uus saaks alguse
Viro löi minut semifinaalissa ällikällä. Birgit on kertakaikkisen upea ilmestys ja laulaa kuin enkeli. Jos esitys menee yhtä hyvin finaalissa, voi sijoituskin olla hyvä. Sijat 6-10
8. Valko-Venäjä: Alyona Lanskaya – Solayoh
Valko-Venäjän finaalipaikka hämmästytti alunperinkin, mutta ei siellä ensimmäisessä semifinaalissa paljon vaihtoehtojakaan ollut. Sijat 21-26
9. Malta: Gianluca – Tomorrow
Malta näytti jo semifinaalilavalla väsähtäneeltä ja hapuilevalta. En usko kovaan pistesaaliiseen finaalissa, vaikka Gianluca virnuilisi kuin Hangon keksi. Sijat 21-26
10. Venäjä: Dina Garipova – What if
Venäjä yllätti jossain määrin positiivisesti semifinaalissa, niin korni kuin tämä paketti onkin. Äiti Venäjällä on kuitenkin ystäviä, joten eiköhän pisteitäkin ropise. Sijat 6-10
11. Saksa: Cascada – Glorious
Minä kuuntelen Cascadani mieluummin levyllä tai diskon tanssilattialla. Livebändiksi ei heistä ainakaan tässä mittakaavassa ole ja muutenkaan paketti ei ole kovin uskottava. Ehkä eurodancen ystäviltä tulee ääniä. Sijat 16-20
12. Armenia: Dorians – Lonely planet
Tylsän armenialaisrokin finaalipaikka vähän hämmensi, vaikka onhan Armenia yleensä finaaliin mennyt. Ei kai Black Sabbath fanit katsele euroviisuja? Uskon huonoon menestykseen. Sijat 21-26
13. Alankomaat: Anouk – Birds
Alankomailla on tuhannen taalan paikka ansaita paras sijoituksensa viiteentoista vuoteen! Tylsän rokin ja friikkisirkuksen välissä on tilausta hyvin lauletulle kauniille balladille. Matkakohteena toivon Alankomaiden voittoa! Sijat 1-5
14. Romania: Cezar – It's my life
No niin. Hymyä huuleen. Cezar on täällä taas. Sijat 11-15
15. Iso-Britannia: Bonnie Tyler – Believe in me
No, kappale voisi olla parempi, mutta Bonnie Tylerin mittaamaton karisma kantanee sijoille 6-10
16. Ruotsi: Robin Stjernberg – You
Isäntämaa löytynee jostain sijoilta 11-15
17. Unkari: ByeAlex – Kedvesem
Eiköhän kerta tätä jankutusta riitä vankkumattomillekin faneille. Sijat 16-20
18. Tanska: Emmelie de Forest – Only teardrops
Itse en ole löytänyt Tanskan kokonaisuuden hienouksia, mutta yhteisön painostuksesta veikataan nyt sitten sinne kärkihaminoihin. Toivon että olen väärässä, vaikka tämän kirjoituksen jälkeen en pääsekään toteamaan: "Mä sanoin sen koko ajan! Tanska ei menesty!" Eikä minulla toisaalta mitään Kööpenhaminan kevättä 2014 vastaan olisi. Sijat 1-5
19. Islanti: Eythor Ingi – Ég á líf
Islanti on ihana, mutta jäänee muiden jalkoihin. Laadulla on kuitenkin tekijänsä! Sijat 16-20
20. Azerbaidžan: Farid Mammadov – Hold me
Uskon hyvään sijoitukseen, mutta en voittoon. Kokonaispaketti jäi teennäiseksi, vaikka Farid näyttikin jo ihmismäiseltä otsatukka eteenpäin sojotettuna. Sijoilla 1-5 varmaankin se viides.
21. Kreikka: Koza Mostra & Agathonas Iakovides – Alcohol is free
Rempseä Kreikka erottuu edukseen! Finaalin ainakin Renkutus isolla R:llä. Sijat 6-10
22. Ukraina: Zlata Ognevich – Gravity
Eiköhän Ukrainakin kamppaile paikastaan kärkiviisikossa, vaikka liiasta aitoudesta ei heitä pääsekään tälläkään kertaa syyttämään. Sijat 1-5
23. Italia: Marco Mengoni – L'essenziale
Italialle on lahjoitettu hyvä esiintymispaikka, kuten kolmelle seuraavallekin tuotannon lellipennulle. Siinähän kahinoivat kärkisijoista Suomen porhaltaessa takavasemmalta ohi. Italian biisi ei kuitenkaan ole riittävän hyvä. Sijat 11-15
24. Norja: Margaret Berger – I feed you my love
Kenenkäs naapureita sitä ollaan? Norjalle pedataan voittoa ja olisiko niin, että Tanskan ilmiselvää voittoa jopa toppuutellaan näillä esiintymispaikkasäädöillä? Että tulee sitten sitä ”hyvää tv-viihdettä” myös pisteidenlaskusta, kun laitetaan Tanska tuonne keskemmälle? Norja ei kuitenkaan ollut niin intensiivinen semifinaalissa, joten jos Margareetta ei saa suutaan soukemmalle, uskon hienoiseen ”floppaamiseen”. Sijat 6-10
25. Georgia: Sophie Gelovani & Nodi Tatishvili – Waterfall
Noniin, sillä tavalla sitä on laitettu ruotsalaisten lehtolapsi tänne paraatipaikalle lauleskelemaan. Toivottavasti Eurooppa ei mene lankaan ja sijoittaa balladin sinne minne se kuuluu. Sijat 16-20
26. Irlanti: Ryan Dolan – Only love survives
Irlannistakin tuntuu tykkäävän tuo tuotanto. Mutta kuten jo aiemminkin on tullut todettua, toptenissä on ruuhkaa. Irlannin kappaleen ansiot riittävät tässä seurassa sijoille 16-20.
Yhteenveto:
Sijat 1-5 Alankomaat, Azerbaidzan, Suomi, Tanska, Ukraina
Sijat 6-10 Iso-Britannia, Kreikka, Norja, Venäjä, Viro
Sijat 11-15 Italia, Moldova, Ranska, Romania, Ruotsi
Sijat 16-20 Georgia, Irlanti, Islanti, Saksa, Unkari
Sijat 21-26 Armenia, Belgia, Espanja, Liettua, Malta, Valko-Venäjä
ESC 2013: Toisen semifinaalin jälkipyykki
Miksikään oraakkeliksi ei allekirjoittanutta voi kutsua, kun vain kahdeksan kymmenestä arvauksesta osui toisessa semifinaalissakin oikeaan. Viisi erän kärkisijoille veikkaamaani maata olivat lisäksi sellaisia itsestäänselvyyksiä, joiden finaalipaikan pieni lapsikin olisi osannut päätellä: Suomi, Norja, Azerbaidzan, Georgia ja Kreikka. Maltan kohdalla uskoni alkoi hiipua, kun aloin haukottelemaan jo heidän 3-minuuttisen semifinaaliesityksensä alkupuoliskolla. Musiikkivideon hyväntuulisuutta ei onnistuttu siirtämään lavalle.
Rock-vedoista näyttävämpi oli ehdottomasti Albania, mutta kansa valitsi ikävä kyllä Armenian. Itsehän arvuuttelin molempien yltävän finaaliin. Sveitsin finaalihaaveet murenivat tylsään ylöspanoon, jonka ainoa kiinnostava elementti oli elääkö Emil-papparainen esityksen loppuun saakka. Sääliksi kävi vanhusparkaa, joka ei selvästikään enää edes ymmärtänyt missä oli. Eikä se biisikään loppujen lopuksi niin kovin kummoinen ollut. Virhearvio alun perinkään veikata finaaliin.
Unkarin omituisuuden arvelinkin yltävän finaaliin jo pelkästään silmälasipäisistä pipoja käyttävistä partasuista pitävien naaraiden äänillä. On näet niin ihanan trendikästä olla vähän outo. Sen sijaan kenenkään en arvannut olevan niin outo, että äänestäisi Romaniaa. Mutta huumorin kukkahan se on kaunein kukka ja Romania vastatkoon vuoden vitsiosastosta. Tiedän vain kaksi ihmistä, jotka rakastavat sitä tosissaan ja kukaan muu ei pysty edes puhumaan Romaniasta ilman hymyn karetta suupielissään. Voi sitä naurunremakkaa meidänkin kotikatsomossa Cezarin esityksen aikana.
Itse lähetin eilen normaalista poiketen yhden tekstiviestiäänen (yleensä en äänestä lainkaan) ja se meni San Marinon numeroon. Tein tekoni osoittaakseni kunnioitusta San Marinon valtiolle, taiteilija Monettalle ja säveltäjä Ralph Siegelin elämäntyölle euroviisujen parissa. Älkää ikinä luovuttako! Alusta lähtien oli kuitenkin selvää, ettei tällä paketilla ole asiaa finaaliin. Kappale on juuri sellainen iskelmä, joka on naamioitu taiteeksi ja itseään muita parempina ihmisinä pitävien on helppo asettua sen taakse. ”Olen niin hieno ja taiteellinen ihminen ja San Marino on suosikkini”. San Marino on hömppädiskoa, vaikka alussa ei biitti rullaakaan.
Islannin esitys oli sydäntä särkevän upea ja vaikka viimeiseen asti olin varma, että Eurooppa ei ymmärrä sitä, olen vilpittömän iloinen finaalipaikasta. Siinä napsahti kaikki kohdilleen. Solisti on upean miehekäs ja sympaattinen ilmestys ja laulaa kuin jumala. Balladiosastolta Israelin kalsea paketti ei puolestaan säväyttänyt lainkaan. Lopun revittelyissä komeana pidetty äänikin meni vinkumiseksi: odotettu ja ansaittu putoaminen. Bulgarian ja Latvian esityksistä ei paljon lapsille kerrottavaa jäänytkään.
Makedonian omituisuuden ennakoidun putoamisen jälkeen ovat kaikki entisen Jugoslavian maat Bosnia-Hertsegovina, Kroatia, Serbia, Montenegro ja Slovenia ulkona. Mielenkiintoista nähdä minne suuntaavat näiden yleensä ”toisiaan äänestäneiden maiden” äänet. Toivottavasti eivät kuitenkaan kaikki Romaniaan. Toisaalta taustalle hiipi samalla myös huoli Eurovision laulukilpailujen tulevaisuudesta. San Marinohan uhkasi jo etukäteen jäädä pois kisasta, jos ei finaalipaikkaa tule tänäkään vuonna. Andorra, Portugali, Puola. Tsekki ja Slovakia ovat jo tauolla. Turkkikin kiukuttelee ja jätti jopa toisen semifinaalin näyttämättä, kun Suomen tyttöjen pussailu oli kuulemma liian rankkaa. Ehkä kahden semifinaalin systeemi alkaa pian tulla tiensä päähän? Mielestäni jo kahtena viime vuonna olisi riittänyt 24 finalistia, jolloin semifinaaleista jatkoon olisi voitu päästää vain yhdeksän kilpailijaa kummastakin. No onneksi euroviisut ei ole kaavoihin kangistunut formaatti, vaan uudistuu jatkuvasti ajan hengen mukaisesti.
tiistai 14. toukokuuta 2013
ESC 2013: 2. Semifinaaliveikkaus
Ensimmäisen semifinaalin veikkauksessani osui kahdeksan arvausta kymmenestä kohdalleen. Ukraina, Alankomaat, Moldova, Irlanti, Venäjä ja Tanska olivat helppoja, ja ne varmasti jokainen vähänkin viisuja seuraava osasi arvuutella finaaliin. Ukraina, Venäjä ja Tanska menevät sinne aina ja lopuilla oli tänä vuonna yksinkertaisesti riittävän hyvät esitykset. Liettuan ja Viron veikkasin finalisteiksi vähän riskillä, mutta Slovenian ja Kyproksen kohdalla pidin liian itsepintaisesti kiinni omista ajatuksistani. Ajattelin kappaleiden olevan tämän päivän musiikkia, jolla olisi käyttöä myös euroviisujen ulkopuolella.
Loppujen lopuksi Liettua ansaitsi finaalipaikkansa muutenkin, kuin Liettuasta ympäri Eurooppaa siivoushommiin muuttaneiden maanmiestensä äänillä. Kappale oli kisan ainoa normaali pop-rock-biisi ja esittäjä illan sympaattisin, hauskannäköisin ja aidoin miespuolinen solisti. Viron Birgitta olikin sitten kisojen aidoin naispuolinen solisti ja kisaa kyllä ensimmäisen erän parhaan laulajattaren tittelistä Ukrainan Zlatan kanssa. Lopun revittelyt olivat lähes veretseisauttavia.
Slovenian ja Kyproksen sijaan finaaliin ponnistivat Valko-Venäjä ja Belgia, joiden uskoin olevan semifinaalin pahnanpohjimmaisia. Belgian surkea live-esitys vain vahvisti uskomustani ennen tulosten julkistamista, mutta toisin kävi. Onnea siis myös Suomelle ja Jukka Immoselle! Valko-Venäjän vanhanaikainen humppa on toki makuuni, mutta en missään nimessä ajatellut sitä finaaliin. Mutta nyt katseet kohti huomista toista semifinaalia.
1. Latvia: PeR – “Here we go“
Latvian tyhjänpäiväinen renkutus toimii sanoituksensa puolesta ihan kivana aloitusbiisinä, mutta siihen se jääkin. Poitsujen kotikutoinen karisma ei glitterunivormuista huolimatta kannattele kovin pitkälle, kun kappaleessa ei ole muuta kuin räminää. Latvia ei muutenkaan ole finaalipaikoilla juhlinut, joten miksi tälläkään?
2. San Marino: Valentina Monetta – “Crisalide (Vola)”
San Marinoa käy vähän sääliksikin. Kappalehan on jopa juhlava ja etenkin viisufanien taiteellisempaan haarakonttoriin se tuntuu uppoavan kuin kuuma veitsi voihin. Jotenkin en vain jaksa uskoa että suuri yleisö tästä innostuisi? Tämä on sitä surullisenkuuluisaa musiikkia, jota ei olisi olemassa ilman Eurovision laulukilpailuja. Toinen semifinaali on myös tasoltaan ensimmäistä huomattavasti kovempi, joten finaalipaikka ei tule itsestäänselvyytenä kuin Kreikalle.
3. Makedonia: Vlatko Lozanoski & Esma Redžepova – “Pred da se razdeni”
Makedonialla on viime vuosina ollut myös hankaluuksia finaaliinpääsyn suhteen, vaikka viime vuonna he sinne etenivätkin pitkästä aikaa. En näe Makedoniaa finaalissa tänäkään vuonna tällä sekametelisopalla, etenkään kun täällä ei ole riittävästi ystäviä äänestelemässä. Huvittuneisuutta katsojissa tämä epäsuhtainen duettopari tulee kyllä aiheuttamaan ja sitä kautta jää katsojien mieliin.
4. Azerbaidžan: Farid Mammadov – “Hold me”
No ehkä Kreikan lisäksi varmana finalistina voidaan pitää myös Azerbaidzania? Vaikka siksi, että Azerbaidzan on aina finaalissa ja itse asiassa siellä finaalissakin aina top-tenissä. En näe sille mitään estettä tälläkään kertaa näin laadukkaalla tuotteella. Kunhan nyt ei vain voittaisi koko kilpailua.
5. Suomi: Krista Siegfrids – “Marry me“
Suomikin on varmasti finaalissa. Kristan ympärillä käy kiva Lordimainen pöhinä ja paketti on kasassa. Kappaleemme erottuu iloisuudessaan ja vaikka Suomi ei koskaan ole automaattisesti finaalissa, me emme myöskään koskaan ole automaattisesti ulkona! Suomesta kuitenkin pidetään ja meillä ei ole ainakaan vihamiehiä.
6. Malta : Gianluca Bezzina – “Tomorrow”
Maltakin on viimevuotiseen tapaan finaalissa sympaattisen harmittomalla hassuttelullaan. Kappale on kuitenkin onneksi riittävän erilainen, kuin juuri hetkeä ennen esiintyneen Suomen iloittelu – niin en näe heidän syövän ääniä toisiltaan. Malta tuntuu löytäneen "menestysreseptin", kun ovat heittäneet euroviisumuottiin räätälöidyt diskopopit ja balladit roskikseen.
7. Bulgaria: Elitsa & Stoyan – “Samo shampioni”
Elitsa ja Stoyan ovat tuoneet Bulgarialle heidän ainoan finaalipaikkansa Helsingin kisoissa vuonna 2007 ja ehkä siksi heidät kutsuttiin hätiin nostamaan kotimaansa suosta. Tämä konsepti on kuitenkin jo kokeiltu ja euroviisuissa uusi konsti on usein parempi kuin pussillinen vanhoja, joten luulen että paikka finaalissa on työn ja tuskan takana.
8. Islanti: Eyþór Ingi Gunnlaugsson – “Ég á líf”
Voi voi sentään. Töitä saa Islannin partasuukin tehdä hartiavoimin, jotta finaaliin etenisi. Sen hänelle kyllä soisin, mutta riittääkö äidinkielellä esitetty koruton äijäballadi siihen? Toivotaan. Viime vuosinahan Islanti on nähty finaalissa kohtalaisen usein, mutta helposti tie ei ole auennut.
9. Kreikka: Koza Mostra feat. Agathonas – “Alcohol is free”
Kreikka puolestaan on nähty finaalissa joka vuosi, ja niinhän tuo nähdään tänäkin vuonna. Etenkin kun kappale on varsin mallikelpoista ja rempseää Balkan-viisuiloittelua. Kreikkakin on nähkääs myös Balkanin maa.
10. Israel: Moran Mazor – “Rak bishvilo”
Israel ei sitten olekaan mikään finaaliautomaatti ja sinne päästessäänkin se on aika usein tehnyt sen rimaa hipoen. Kyllähän täti laulaa kivasti, mutta jotenkin draamapaukuksi sävelletty biisi vähän kolisee tyhjyyttään.
11. Armenia: Gor Sujyan – “Lonely Planet”
Armenia lähtee kisaamaan ihan tyystin toisenlaisin eväin, kuin mihin on heiltä on totuttu. Viime vuonnahan he pitivät taukoa, kun kisat järjesti heidän verivihollisensa Azerbaidzan, mutta nyt ollaan taas mukana. Jos rokkidiggarit ja Black Sabbath fanit ovat linjoilla, saattaa ovi finaaliinkin aueta. Eihän se Armenialle mikään ihme olisi.
12. Unkari: ByeAlex – “Kedvesem”
Henkilökohtaiseen makuuni Unkarin jankutus on vuotensa ärsyttävimmästä päästä, mutta kenties tämä tenhoaa jonkin sortin hipstereihin, jotka ymmärtävät huumorin esiintyjien totisten ilmeiden takaa? Jos finaaliin mennään, tapahtuu se rimaa hipoen.
13. Norja: Margaret Berger – “I feed you my love”
Norjaa pidetään ennakkosuosikkina eikä suotta. Kappale onkin yksi vuoden omaperäisimmistä rypistyksistä. Se jää salakavalasti päähän jo ensimmäiseltä kuulemalta ja sisältää paljon iskeviä elementtejä. Varma finalisti.
14. Albania: Adrian Lulgjuraj & Bledar Sejko – “Identitet”
Kilpaileeko Albania rokkiäänistä Armenian kanssa? Jos vain yksi rock-biisi menee finaaliin, se lienee sitten Albania. Itse en ymmärrä tästä mitään, mutta en ihmettelisi finaalipaikkaakaan.
15. Georgia: Sophie & Nodi – “Waterfall”
Ruotsalaiset ovat pedanneet Georgialle mukavan esiintymispaikan täältä loppupäästä, sillä onhan kappaleen säveltänyt heidän oma prinssi kultakutrinsa Thomas G:son ja taustakuorossakin veisaa euroviisutuottaja Christer Björkmanin miesystävä Martin Kagemark. Kokonaisuus onkin hyvin tasapainoinen ja erän laadukkaimpana balladina selvittänee tiensä finaaliin helposti.
16. Sveitsi: Takasa – “You and me”
Semifinaaliaikakausi ei ole kohdellut Sveitsiä silkkihansikkain. Vuonna 2005 virolainen Vanilla Ninja raivasi tiensä finaaliin Sveitsin edustajana ja menestyikin niin mukavasti, että Sveitsi pääsi suoraan finaaliin myös seuraavana vuonna. Seuraavan kerran semifinaalissa kävi tuuri vuonna 2011, mutta muuten on kohtalona ollut karsiutuminen. Ehkä tänä vuonna ollaan onnekkaampia. Sympatiapisteitä olen ainakin valmis antamaan.
17. Romania: Cezar – “It’s my life”
Romania vetää tänä vuonna kunnon viisuöverit. Lopputulos on jotain niin kamalaa, että uskallan veikata Romanialle heidän kunniakkaan viisuhistoriansa ensimmäistä finaalista karsiutumista. Korkealta ja kovaa kirkuvan laulun alla hölkkää heppoinen Casio-kikkelidisko ja Cezarin stailauskin on jostain Freddie Mercuryn ja The Rocky Horror Picture Show’n välimaastosta. Muutamia extroverttejä oopperadiskon hard core faneja lukuun ottamatta, en löydä Romanialle sopivaa kohderyhmää.
2. Semifinaalin lopputulokset:
1. Norja
2. Azerbaidzan
3. Suomi
4. Georgia
5. Kreikka
6. Malta
7. Albania
8. Armenia
9. Sveitsi
10. Unkari
11. Israel
12. Makedonia
13. Islanti
14. San Marino
15. Bulgaria
16. Latvia
17. Romania
sunnuntai 12. toukokuuta 2013
ESC 2013: 1. Semifinaaliveikkaus
Kotisohvalla on mukava seurata euroviisuviikon etenemistä. Saa paljon paremman kuvan harjoituksista ja siitä, miten kappaleisiin suhtaudutaan pääkallopaikan juhlahumun ulkopuolella. Tovin mietittyäni tulin huomenna tiistaina 14.5.2013 kilpailtavasta ensimmäisestä semifinaalista tämänkaltaiseen lopputulokseen:
1. Itävalta: Natalia Kelly – “Shine”
Itävallalla ei ole mitään ihmeellistä tarjottavanaan. Ihan mukiinmenevä pop-biisi, mutta en näe kenelläkään mitään syytä äänestää juuri tätä laulua ja kun noita ystäviäkään ei Itävallalla liikaa ole. Jäänee kisan avausraitana muiden jalkoihin, mutta tuskin kuitenkaan jumboksikaan. Kilpailu on heikkotasoinen, joten saattaa yllättää pinnistämällä finaaliin sijoilta 9 tai 10 tai sitten täpärästi finaalin ulkopuolelle.
2. Viro: Birgit Õigemeel – “Et uus saaks alguse”
Viron pikkusievälle balladille voi hyvinkin käydä, kuten Itävallalle. Mutta koska tunkua finaaliin ei ole, voi finaalipaikka olla teoreettisesti mahdollinen. Miksikään feminiini-Kuulaksi tästä ei kuitenkaan missään nimessä ole.
3. Slovenia: Hannah – “Straight into love”
Slovenia ei ole vakuuttanut Malmössä paikan päällä juhlivia fanitoimittajia, mutta uskon vakaasti modernien tanssirytmien vetoavan tavallisiin tv-katsojiin ympäri Eurooppaa. Konstailematon esitys vain tukee yksinkertaista melodiaa ja jos esitys menee nappiin, pidän finaalipaikkaa melko todennäköisenä balladimassan joukossa. Finaalissa sen sijaan en enää usko korkeaan sijoitukseen, oli esitys tai esiintymispaikka miten hyvä tahansa.
4. Kroatia: Klapa s Mora – “Mižerja”
Kroatialle käy varmaan niin sanotusti ”Kroatiat” ja finaalipaikka jää haaveeksi. Kokonaisuus on auttamattoman vanhanaikainen.
5. Tanska: Emmelie de Forest – “Only teardrops“
“Ennakkosuosikki”-Tanskan ennakkosuosikin aseman perustelut eivät ole menneet allekirjoittaneen jakeluun koko keväänä. Pysynkin siis edelleen kannassani, että mikään pisterohmu Tanska ei ole, vaikka finaaliin meneekin – niin kuin Tanska nyt vaan aina menee. ”Shakira goes Ireland” jutussa ei ole minusta päätä eikä häntää ja luonnonlapseksikaan ei ryhdytä – sellaiseksi synnytään.
6. Venäjä: Dina Garipova – “What if”
Ja niinhän se Venäjäkin menee aina finaaliin, tällä kertaa voisi todeta, että ikävä kyllä. Biisi ja sen teennäinen sanoma ovat aivan kammottavaa kuraa, mutta mitäpä sitä sen enempiä analysoimaan, kun se tulee Venäjältä.
7. Ukraina: Zlata Ognevich – “Gravity”
Eikä ole finaalipaikka jäänyt haaveeksi koskaan myöskään Ukrainalta. Ja tänä(kin) vuonna se on ihan ansaittua. Zlata vetää komeasti festivaaliballadinsa ja uskon jopa semifinaalivoittoon tai ainakin top-3-sijoitukseen.
8. Alankomaat: Anouk – “Birds”
Anoukista on puhuttu suurena tähtenä, mitä hän ei Euroopankaan mittakaavassa suinkaan ole. Pitkän linjan kokenut paikallinen ammattilainen kylläkin. Uskon vakaasti tämän koruttoman esityksen voimaan Ukrainan jättiläisen ja Montenegron avaruusmiesten välissä. Musiikki puhukoot puolestaan ja viekööt Alankomaat finaaliin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2004.
9. Montenegro: Who See – “Igranka”
Montenegrosta parina viime vuotena tullut euroviisujen rasavili ja sama linja tuntuu jatkuvan. Kaksi kuukävelijän pukua ja lattiasta tupsahtava daami eivät kuitenkaan riitä. Uskoni tähän sekametelisoppaan on nolla ja oletan Montenegron finaalipaikattomuuden jatkuvan tänäkin vuonna.
10. Liettua: Andrius Pojavis – “Something”
Hankala tehdä finaaliveikkausta, kun en oikein usko kenenkään finaalipaikkaan. Kymmenen laulua sinne kuitenkin menee, joten heitetään tikkaa Liettuan rinkiin. Josko Coldplay/The Killers fibat veisivätkin Liettuan kahden edellisvuoden tavoin finaaliin.
11. Valko-Venäjä: Alyona Lanskaya – “Solayoh”
Valko-Venäjä on hassunhauska ja harmiton vanhan ajan tanssiviisu, mutta voipi olla että se on liiankin hassunhauska, liiankin harmiton ja liiankin vanhanaikainen. Valkkareilla kun ei ole myöskään tapana sinne finaaliin itsestäänselvyytenä porhaltaa, niin saattaapi olla että haaveeksi jää tälläkin kertaa tai sitten saattaapi olla että ei jää.
12. Moldova: Aliona Moon – “O mie”
Moldova kuulostaa ja etenkin näyttää sen verran komialta, että pidän finaalipaikkaa harjoitusten myötä jopa erittäin todennäköisenä, vaikka en Moldovan karsinnan jälkeen tätä mieltä ollutkaan.
13. Irlanti: Ryan Dolan – “Only love survives”
Irlantikin erottuu edukseen vauhdikkaammalla numerollaan, joten eiköhän Ryan finaaliin etene Jedwardin viitoittamalla tiellä.
14. Kypros: Despina Olympiou – “An me thimase”
Kypros on vaikea veikattava. Despina on upea ja kappalekin kuulostaa viisuyhteydestä irrotettuna harmoniselta balladilta, mutta tällaisessa festivaalissa vaarana on jalkoihin jääminen. Mutta jospa tämä erottuisi täällä loppupäässä ammattitaitoisuudessaan?
15. Belgia: Roberto Bellarosa – “Love Kills”
Belgian biisi on vain auttamatta tylsä ja esittäjä karismaton. Belgia ei ole myöskään euroviisuissa koskaan saanut mitään ilmaiseksi. Ei jatkoon.
16. Serbia: Moje 3 – “Ljubav je svuda”
Serbia on niin ikään hankala veikattava. Melkein miltä tahansa muulta esiintymispaikalta voisi finaalipaikka olla tiukassa, mutta voihan olla että täältä viimeiseltä paikalta Serbian mojet jäävät mieliin ja saavat sedät tarttumaan luureihinsa. Mistään semifinaalivoitoista on kuitenkaan turha haaveilla eikä korkeista sijoituksista finaalissa.
1. Semifinaalin lopputulokset:
1 Ukraina
2 Alankomaat
3 Moldova
4 Irlanti
5 Venäjä
6 Tanska
7 Kypros
8 Slovenia
9 Liettua
10 Viro
11 Itävalta
12 Serbia
13 Kroatia
14 Belgia
15 Valko-Venäjä
16 Montenegro
maanantai 8. huhtikuuta 2013
Täysin paska ämmä
Jollain vippaskonstilla Anna kuitenkin euroviisukarsintoihinkin harhautettiin ja silmät suljettuina hän esitti siellä Petri Laaksosen säveltämän paskan kappaleen ”Oot voimani mun”. Puhelinäänestäjien ja asiantuntijatuomareiden mielestä kappale oli kilpailussa toiseksi paskin, sillä senhän nyt kaikki tiesivät että Suomessa euroviisuissa äänestyskäytäntö on päinvastainen muihin maihin verrattuna ja täällä voittajaksi valitaan paskin kappale. ”Oot voimani mun” valittiin myöhemmin kuitenkin euroviisuklubien karsittujen kappaleiden äänestyksessä Euroopan paskimmaksi. Itsekin olen kerran ollut niin paskamaisessa humalassa, että jorasin kuin hirvi Vantaa hotellin Tulisuudelma ravintolassa tämän kappaleen tahdissa monisatapäisessä yleisössä.
Tämän koettelemuksen jälkeen Anna pääsi pakenemaan ahneiden levymogulien kynsistä, mutta joutui ojasta allikkoon – uusien ahneiden mogulien vangiksi. Levy-yhtiö siis vaihtui, mutta musiikki oli sitä samaa paskaa. Esa Nieminen on jossain kirkkain silmin kertonut antaneensa Annalle yhden parhaista sävellyksistään ”Kun katsoit minuun”, mutta todellisuudessa se oli silkkaa paskaa. Vuosi oli 2001. Ja lisää paskaa oli kuitenkin luvassa: ”Kaikista kasvoista” 2003, ”Sinusta sinuun” 2005 ja ”Ihode” 2007. Se tekee jo aika monta kiekollista sitä itseään. Olin ymmärtävinäni jostain lähteestä, että Anna olisi itse vaikuttanut aika paljonkin ainakin ”Ihode”-levyn syntyyn, mutta olin väärässä. Sekin on paskaa. Nyt kun Anna on päässyt vapaaksi, hänen kotisivuillaan kerrotaan vain kahdesta levystä. Englanninkielisestä ”The garden of lovesta” (2010) ja tuoreimmasta ”Manasta” (2012).
Anna Erikssonin mukaan koko levybisnes on täysin paska maailma. Ihmiset ovat niin tyhmiä, että he ostavat musiikkia jota eivät oikeasti diggaa. Kuulemma siksi, että ei ole vaihtoehtoja. Eipä. Eihän maailmassa juurikaan tuoteta musiikkia. Vain sitä yhtä ja sama makkaraa, kuten taiteilija Eriksson asian tiivistää. Tosi-tv-formaatit jyräävät. Niinpä. The Voice of Finland- ja Idols-voittajien levythän myyvät automaattisesti kuin häkä. Joka toisesta suomalaiskodista löytyy tietenkin Mikko Sipilän ja Martti Saarisen kokopitkät. Tyhmät ihmiset ostavat, kun on tv:stä tuttu. Tv:stä tuttu on muuten Annakin, kun vuosi sitten tosi-tv-kisan väliaikanumerona esitteli uutta taidettaan.
Ja sitten se tv nostaa jalustalle ”legendoiksi” vielä ihmisiä, joita ei aikoinaan arvostettu. Olavi Virran ja Laila Kinnusen nimittäin. Kyseisten esimerkkien alkoholiongelmathan eivät mitenkään vaikuttaneet heidän uriinsa. Eivät edes kunnon eläkettä asiantuntija Erikssonin mukaan saaneet. Virran Ola kuoli 57-vuotiaana ja on ensimmäinen viihdetaiteilija, jolle myönnettiin Valtion taiteilijaeläke Suomessa. Valitettavaa tietenkin, että Ola ehti nauttia siitä vain kuukauden, mutta kenelle toiselle henkilölle, joka on ryypännyt miljoonaomaisuutensa ja heilunut kännissä 10 vuotta tekemättä mitään, myönnetään eläke? Laila heilui kännissä 30 vuotta ja kupsahti 60-vuotiaana. Minun on ainakin paiskittava töitä vähintään 65-vuotiaaksi asti ja jos ratkean ryyppäämään, niin se on oma ongelmani. Ikään kuin muita legendoja ei Suomessa olisi näiden kahden ryyppyveikon lisäksi? Kaikki kunnia toki heidän työlleen ajalta, kun he tekivät töitä.
Anna Eriksson taitaa nykyään olla Suomen paskin ämmä. Hän on kusettanut kirkkain silmin kuulijoitaan ja fanejaan viidentoista vuoden ajan. Hänen paskoja levyjään löytyy suomalaiskodeistaan yli 300.000 kpl. Esitänkin, että Teosto ei maksa Anna Erikssonille korvauksia hänen ennen vuotta 2009 julkaistusta tuotannosta. Lisäksi ehdotan, että suurimpiin kaupunkeihin pystytetään Anna Erikssonin kuvilla varustetut Anna EI –kierrätyspisteet, joihin jokainen voi toimittaa hänen paskat levynsä vuosilta 1997-2009. CD-levyistä saa kuulemma käteviä variksenpelättimiä. Muovikotelot pitää lajitella erikseen ja kansilehdykät tietenkin paperinkeräykseen. Kuunnellahan ei niitä enää voi – sisältävät niin paskaa musiikkia.
(kuva: Yle, Nanna Saarhelo, 2004)
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)