torstai 24. maaliskuuta 2016

ESC 2016: Kroatia



Kroatia saapui Eurovision laulukilpailuihin 1990-luvun alussa suuren ryntäyksen myötä. Jugoslavian hajoamissotien seurauksena Eurooppaan tuli liuta uusia itsenäisiä maita, jotka tietenkin halusivat korostaa itsenäisyyttään mm. osallistumalla Eurovision laulukilpailuihin. Ainoan kerran viisuhistoriassa vuonna 1993 järjestettiin uusien mukaan halajavien maiden kesken erillinen karsinta Slovenian Ljubljanassa. Seitsemän maan välinen kilpailu oli melkein kuin euroviisut miniatyyrikoossa. Osa osallistujamaista oli järjestänyt jo omat karsintansa tähän kisaan edustajansa saamiseksi. Matkalippu suureen kansainväliseen finaaliin Irlannin Millstreetiin oli jaossa kolmelle maalle ja ne nappasivat Kroatian lisäksi Slovenia ja Bosnia-Hertsegovina. Tulevia vuosia jäivät odottamaan Viro, Unkari, Romania ja Slovakia. Hädin tuskin sodasta selvinneen Kroatian osallistuminen sai aika paljon huomiota länsimaiden kommentaattorien puheissa ja heidän matkaamista Irlantiin kuvailtiin tapahtuneeksi lähes tykkitulen säestämänä.

Kroatian ensimmäinen edustaja oli nuorista laulajista koottu Put-yhtye, joka esitti isänmaallista paatoksellisuutta hohkaavan kappaleensa "Don't ever cry (My Croatian sky)" asiaankuuluvalla hartaudella. Kroatia sijoittui kisassa sijalle 15 (kaksi sijaa paremmin kuin Suomi) ja selvitti näin ollen tiensä suoraan myös seuraavan vuoden finaaliin. Vuosi 1993 oli ensimmäinen, kun euroviisuissa alettiin suorittaa osallistujamaiden karsintaa lisääntyneiden osanottajien johdosta. Tämä oli myös ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun Suomi selvitti tiensä seuraavalle vuodelle Katri Helenan "Tule luo"-esityksen ansiosta. Vuoden 1994 jälkeen Suomi alkoi ottaa osaa euroviisuihin peräkkäisinä vuosina vasta vuonna 2004 esitellystä semifinaalikaudesta eteenpäin.


Kroatia sen sijaan lauloi itsensä jatkoon joka vuosi ja osallistui Eurovision laulukilpailuihin keskeytyksettä aina vuoteen 2013 asti. En tiedä oliko syynä vuosina 2010-2013 saadut huonot sijoitukset (Kroatia karsiutui neljä kertaa finaalista), mutta vuosina 2014-2015 he jättivät kisat kokonaan väliin. Menestys vuosien varrella on muuten ollut tasaisen vaihtelevaa. Parhaat sijoitukset ovat neljännet sijat vuosina 1996 ja 1999 sekä viides sija vuonna 1998, jolloin Kroatiaa edusti Danijela Martinovic kauniilla Balkan-balladilla "Neka mi ne svane" (suomeksi Laura Voutilainen: Ennen sua). Danijelan esitys muistetaan myös yhtenä ensimmäisistä euroviisujen ns. "pukutempuista", sillä hänen esiintymisasunsa vaihtui kesken laulun. "Euroviisufanit rakastavat tällaisia pikkutempauksia". Tilastonikkarit eivät yleensä laske pukutempuksi saksalaisen Ireen Sheerin vuonna 1978 riisumaa bleiseriä.


Nina Kraljic: Lighthouse


Nyt kahden vuoden tauon jälkeen Kroatia palaa siis euroviisuihin entistä ehompana. Kroatian yleisradioyhtiö HRT hehkuttaa 23-vuotiasta Nina Kraljicia lupaavimmaksi uudeksi kroatialaislaulajaksi. Hän voitti viime vuonna Kroatian The Voice -ohjelman ensimmäisen tuotantokauden, jossa hän kisasi maan takavuosien euroviisukarsinnoistakin tutun Jacques Houdekin tiimissä. 17-vuotiaana vuonna 2009 Nina otti osaa myös Kroatian Talent-kilpailuun, mutta silloin menestys jäi vaisummaksi finaalipaikasta huolimatta. The Voice -menestyksen jälkeen häneltä on ilmestynyt yksi kroatiankielinen single "Zeljuljali smo svijet" ja hänen esikoisalbuminsa julkaistaan todennäköisesti euroviisuhuuman aikoihin.


Tukholmassa Nina esittää kansainväliseltä kuulostavan puolitempoballadin "Lighthouse". Kappaleen on säveltänyt ja sanoittanut Andreas Grass (aiemmin euroviisuissa Itävalta 2013 "Shine") ja Nikola Paryla. Tuottajana on toiminut saksalainen Thorsten Brötzmann, joka on kunnostautunut hyvinkin eurodance ja schlagermusiikin tuotannoissa ja remixeissä kotimaassaan. Meriittilistalta löytyy monenlaista Baccarasta Modern talkingiin ja Alphavillesta No Angelsiin tai turkkilaiseen Mustafa Sandaliin.

Vaikka tuote onkin ajan trendien mukainen ja laadukas ja esittäjä taidokas (vaikkakin vähän arkinen ja laimeakarismainen), ongelmaksi muodostunee samantyyppisten voimakkaiden ja näyttävien kappaleiden runsaus tämän vuoden kilpailusadossa. Ensimmäisen semifinaalin alkupään esiintymispaikka huomioonottaen, en kuuluttaisi kirkossa Kroatian finaalipaikkaa vaikka en sitä mahdottomanakaan pidä. Kaikki riippuu Tukholman toukokuun tähtien asennosta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti